”Hårda tag” löser inte ungdomars och skolors ”drogproblem”

De senaste åren har det skett en ökad aktivitet kring droger i våra skolor, och då tänker jag mest på att kommuner och skolor allt oftare gör olika insatser mot narkotikaanvändning. Det handlar dels om ”utbildningsinsatser” och då särskilt gentemot föräldrar och skolpersonal (jag skrev om Örebro kommuns här, och jag arbetar på ett ”större” inlägg i frågan), men det handlar även om uttryck för en mer restriktiv och repressiv approach med drogtester, polishundar och avstängningar vid positiva tester mm. Bara den senaste månaden har det funnits flera nyhetsartiklar om hur polisen genomsöker skolor efter narkotika, och då och då skrivs det i media om avstängningar (här ett ex från min hemstad Örebro som stoltserade med 40-talet avstängningar 2013).

I veckan skrev Norra Skåne om hur en elev i Eslöv kommun klagade över huvudvärk och yrsel och eleven blev då anklagad för att ha använt droger, anmäld till socialtjänsten och avstängd från skolan, samt utsatt för ryktesspridning. Det visade sig att eleven inte använt droger, För dessa hårda tag kritiseras nu skolan.

Ovanstående sätter fingret på en utveckling som pågått ett tag, ”kriget mot drogerna” intensifieras i våra skolor. Bakom finns bland annat RNS med sitt ”Narkotikafri skola”-projekt. Det i kombination med någon allmän tro att detta med ”hårdare tag” och ”tydliga markeringar” mot droganvändning är något bra håller på att skapa en situation där resultatet förmodligen kommer att bli det motsatta mot önskvärt.

Jag har tidigare skrivit om hur de osakliga och ovetenskapliga ANDT-utbildningarna snarare kan leda till ökad användning av droger och Jag har tidigare skrivit om problemen med ”hårda tag”-insatsen drogtester, och i synnerhet i skolmiljö. Och här om veckan kom ytterligare en forskningsnyhet om skolungdomar och droger. Det är forskare vid University of Washington som tillsammans med forskare från Australien kommit fram till att hårdare tag-linjen, med t ex avstängningar, snarare leder till ökade problem än minskade. Och precis som forskning redovisad i inlägget länkat under ”skolmiljö” ovan drar man slutsatsen att en ”bra och sund skolmiljö” är bättre än ”hårdare tag”.

Det är hög tid att vi slutar tro på att drogproblematik löses med hårda tag, kontroll, polis osv. Det har inte fungerat hittills visar praktiken, och forskningen. Och det kommer inte fungera i framtiden heller. Oavsett vad vi tror och vad RNS/ECAD/WFAD osv vill lura politiker och tjänstemän att tro.

Om du gillade texten - bidra gärna genom att sprida den!

4 reaktion på “”Hårda tag” löser inte ungdomars och skolors ”drogproblem””

  1. Vad fungerar då? Hur kan man arbeta för att på bästa sätt få bort problematiken på skolor? Jag upplever att tydligt alternativ inte delges i texten ovan, bara massa argument – om än vetenskapligt underbyggda – mot ”hårda tag”.
    Ser därför gärna något liknande fast med argument för vad som faktiskt fungerar.

    1. Jag har vid några tillfällen skrivit inlägg antingen i sin helhet eller som innehåller kommentarer om vad som fungerar (utifrån vad jag lärt mig i min utbildning eller genom att läsa forskningsrapporter). Man vet rätt så bra vad som fungerar, både utifrån mikro- och makroperspektiv. Problemet är att svenska myndigheter, lokalt och nationellt, inte arbetar efter det utan ägnar sig åt en massa trams. Att jag inte skriver mer om vad som fungerar beror på att jag gärna skulle försörja mig på att arbeta inom området och då räcker det rätt bra med en gratisinsats som problematiserar vad som inte fungerar.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *