Gotländsk lekstuga

gotlandNär jag jobbade som försäljnings-/marknadschef på 90-talet köpte jag ibland in reklamkampanjer. Jag brukade alltid inleda med en kvalificeringsrunda då jag bjöd in ett antal reklambyråer som fick presentera hur de tänkte kring kampanjen. Ibland var det rena katastrofmötena när reklamnissarna intog rummet och ansåg sig veta allt om allt. Igår såg jag en artikel om spice från Gotland som påminde mig om dessa obehagliga presentationer.

En VD för en liten lokal reklambyrå i Visby, Bild & Reklam, har bestämt sig för att göra en kampanj mot spice (och av någon anledning har han även valt ut en annan av alla RC-droger (MDPV) att förekomma i samma kampanj, varför byrån valde ut den drogen av alla RC-stimulanter framgår inte riktigt, inte heller vad den har med spice att göra).

För Hela Gotland berättar han att kampanjen ska satsa på skrämselpropaganda. Skrämsel är kreativt tycker Emil Daun. Det ligger i linje med hur en hel del av den svenska drogförebyggande verksamheten bedrivs (inte minst senaste års kampanjer mot cannabis följer till del den ”kreativiteten” även om Dauns kampanj tar det ett steg längre med bilder som ovanstående från ett bårhus).

Att sedan decennier av internationell forskning kring hur man bäst bedriver drogpreventivt arbete visar att skrämselpropaganda inte fungerar, och t o m kan vara kontraproduktivt, är ingenting som en reklambyrånisse behöver förhålla sig när denne är ”kreativ”, får man göra en cool kampanj som andra reklambyrånissar gillar (och enligt artikeln i Hela Gotland har redan efter en dag flera andra reklambyråer visat intresse för kampanjen) spelar det ju ingen roll att kampanjen inte får det resultat som borde vara syftet, nämligen att bidra till att minska problematiken. I Sverige, och inom ANDT-området i synnerhet, är tyvärr kompetens och kunskap inte särskilt viktigt.

I kampanjen ingår affischer, sociala medier som Facebook och Instagram och en hemsida. I fakta om spice på hemsidan får man ”faktan” att ”Det består av torkade örter eller torkade växtdelar (det är därifrån namnet kommer)”. Att det inte är korrekt utan att spice är ett varumärkesord från den första producentens varumärke Spice, och att denne i marknadsföringen påstod att Spice bestod av enbart torkade örter och växtdelar är ju en helt annan sak… Man kan ju inte begära att en reklambyrå kan det här med varumärken och marknadsföring, vilket så klart är en viktig information om Bild & Reklam:s kompetens till alla reklambyråköpare.

Dock, det är bra att personer vill engagera sig mot drogproblem. Det är bara synd att det så sällan görs utifrån fakta och vetenskap, något som jag brukar ägna mig åt att uppmana till i mina debattartiklar. Tydligen har jag inte lyckats nå särskilt stor framgång i min opinionsbildning, men kanske finns det någon reklam- eller PR-byrå som vill göra pro bono-jobb kring det, jag tror att det skulle kunna ha större inverkan mot drogproblemen än skrämselkampanjer… Det är bara att höra av sig!

 

Om du gillade texten - bidra gärna genom att sprida den!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *