Recension: The Dark Net av Jamie Bartlett

darknet

För snart ett år sedan blev jag kontaktad på Twitter av en engelsman som skrev på en bok, han ställde en fråga om han fick intervjua mig angående missbruksbehandling på Internet, eller snarare om behandling och harm reduction på Dark Net (Dark Net = den del av internet som man inte kommer åt med en vanlig browser och som inte kan googlas).

Så vi började småprata via e-post och det visade sig att han fått höra att jag och Piratpartiets fd Europaparlamentariker Amelia Andersdotter hade pratat om det på Piratpartiets seminarium om Dark Net för ca ett år sedan. Tyvärr var det bara åsikter och idéer om vad samhället kan göra för att möta nätdrogsproblemet som vi spånade en aning om under seminariet, det finns tyvärr inga liknande insatser i verkligheten, så jag kunde inte hjälpa till med boken.

Engelsmannen som frågade var Jamie Bartlett, en av Storbritanniens ledande internet-analytiker vid en framstående Think Tank. Boken kom ut i England i slutet av augusti. Nedan är min recension och en rekommendation till läsning, inte minst för dem som är verksamma inom ”drogområdet”.

Mitt första intryck var att det är en förvånansvärt tjock bok, ca 300 sidor, för att handla om ett så nytt fenomen som Dark Net. Det förvånade mig eftersom jag av erfarenhet vet att det är svårt att skriva en handfast faktabok om ett ”nytt och okänt” fenomen. Förklaringen till omfattningen är att Bartlett dels går igenom grunderna för de utmärkande företeelserna med Dark Net, och dels gör delarna personliga genom olika personmöten med personer inblandade i de olika delarna.

Bokens styrka är förutom de personliga berättelserna att vi får följa de olika delar av vanliga internet som banat väg för Dark Nets olika attribut, aspekter, möjligheter och risker. Det ger en gedigen och intressant grund att stå på, och ett fenomens historik är alltid viktigt för förståelsen av fenomenet. Sättet som berättelsen om Dark Net förs framåt i boken, de personliga berättelserna, gör dessutom boken lättläst och fängslande, trots sina ibland utmanande ämnen (eller vad man ska kalla ämnen som porr, droger, ätstörningsuppmuntran och hjälptillsjälvmord etc).

Boken ger inte enbart en god redogörelse för fenomenet Dark Net, den ger också en bra inblick i filosofin och de tankemönster som ligger bakom, mycket nyttigt och dessutom en viss blick mot vad som kommer att följa om man förstår drivkrafterna som samlats i det som kallas Dark Net, dvs filosofi och ekonomi. Och lägger man dessutom till de företeelser man får möta i boken som kanske inte primärt har med Dark Net (filosofi och ekonomi) att göra utan snarare människans mörkare sidor, förstår man att Dark Net kommer att fortsätta att utvecklas, inte minst när vanliga internet är sårbart på olika sätt.

Ska man nämna bokens svagheter är det att boken skulle tjäna på en förklarande röd tråd/karta som förklarar hur alla delar hänger samman, samt att detaljerna vid en del ”delspår” blir lite ointressanta vid något tillfälle. Men det är marginella svagheter i jämförelse med betydelsen av den ökande förståelse för fenomenet Dark Net som boken ger.

Det är inte utan att man blir avundsjuk på att Sverige har exakt 0 Think Tanks som berör det svåra drogområdet, men så har vi ju som kompensation mängder med organisationer som fortfarande tror på det drogfria samhället och som då och då publicerar komiska texter utifrån det. Alltid något.

Sammanfattningsvis:
The Dark Net är en plats som alla med intresse för t ex ”drogområdet” eller människor måste förhålla sig till och ha kunskap om, t ex genom att läsa denna bok.