Den dubbelfalska tryggheten i Avesta

Avesta kommun har beslutat att införa drogtester bland elever på gymnasiets fordons- och transportprogram. Testerna ska ske 2-3 gånger per läsår. Testet måste vara frivilligt för att Skolverket ska godkänna förfarandet, och den som tackar nej i Avesta får inte köra fordonen som övriga elever kör under utbildningen, vilket med andra ord är det samma som att testerna är obligatoriska.

Eleverna själva sägs vara positiva till dessa tester (AT), och en av politikerna bakom, Mikael Westberg, socialdemokratisk politiker i Avesta, förklarar att drogtesterna införs med att det görs av ”säkerhetsskäl” (DD). Att det förmodligen finns alkolås på skolans fordon är ju en självklarhet, likväl som det borde finnas alkolås på alla tunga fordon oavsett var de ”hör hemma”, i skolan eller i arbetslivet. Och vem är inte för säkerhet i trafiken… det är nog ingen som tycker att det är bra att det åker omkring påverkade förare. Men det är där som Avesta kommuns agerande och Westbergs tänkande går fel.

Alkolås försäkrar om att föraren är nykter. Ett drogtest kan under vissa förutsättningar försäkra om att föraren inte är påverkad av narkotika när denne framför ett fordon. Med andra ord kan Avesta kommun två till tre gånger per läsår, två till tre dagar per år, uppnå det Westberg påstår att han vill uppnå, säkerhet utifrån att ingen elever som framför fordon är påverkade.

Det finns dock flera baksidor med Avesta kommuns förslag, dels finns det många problem rent allmänt med drogtester (inte minst den metod som Avesta tänker använda är behäftad med flera svagheter, t ex rättssäkerheten med falska positiva tester), dels riskerar det rent att peka ut ungdomar som en fredag- eller lördagkväll några veckor före drogtestet valt att berusa sig med cannabis som ”säkerhetsrisk” trots att denne inte alls är det.

De flesta droger försvinner ur urinsystemet på några dagar och ger inte utslag på drogtesterna, en drog särskiljer sig, nämligen cannabis som kan kvarstanna i flera veckor (själv har jag en gång i tiden lämnat positivt prov på cannabis lite drygt två månader efter senaste intag). Cannabis har, enligt forskningen, en påverkan på körförmågan flera timmar upp till ett dygn efter intaget och ruset, även när användaren inte känner sig berusad, men det handlar inte om längre tid än det då de negativa effekterna för bilkörning går över enligt forskning (PDF). Och det finns forskning som talar för att cannabis inte inverkar på ansvar/orsak till bilolyckor. Oavsett det, en förare ska inte vara akut påverkad av något berusningsmedel, men genom drogtester riskerar även de som inte är akutpåverkade utan enbart har ”cannabis-metaboliter” (dessa är alltså inte psykoaktiva) i urinen från fredagens joint bli fälld av ett drogtest på måndagen, trots att ingen negativ inverkan på körförmågan finns då. Med andra ord, vad det gäller cannabis uppnås inte den säkerhet som Westberg påstår sig vilja uppnå. Drogtester i Avesta kommun handlar i så fall om något annat än det politikerna påstår, en falsk trygghet t ex.

Med de konsekvenser som positiva drogtester får för en individ, särskilt en ung individ, är det ett väl högt pris att betala för något som falskeligen marknadsförs som ökning av säkerheten. Givet att vinsten är så liten, några dagars ”säkerhetskontroll”, är det cyniskt att en politiker är beredd att offra en ungdoms framtidsmöjligheter för det. Det finns andra vägar att gå för att hantera ev drogproblem bland skoleleverna i Avesta kommun.

Om du gillade texten - bidra gärna genom att sprida den!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *