Är Ett narkotikafritt Sverige en bluff?

12För ett tag sedan fick jag ett besök till bloggen via google där ett företag hade googlat på ”ett narkotikafritt Sverige bluff”. Och det är en relevant och bra fråga. Frågan rör två frågeställningar, dels detta med ett narkotikafritt Sverige som mål och hur man undviker att ungdomar hamnar i narkotikaproblem, dels detta med att det finns en hel del organisationer som är verksamma inom det känslomässigt engagerande området kring narkotikan. Det är många organisationer som vill samla in pengar till sitt arbete inom narkotikaområdet, Riksförbundet Narkotikafritt Samhälle är en och ”företaget” ”Ett narkotikafritt Sverige” är ett en, och organisationerna har vad jag vet inget med varandra att göra mer än fokus på detta med ”narkotikafritt”. I det första fallet går mycket pengarna till opinionsverksamheten de bedriver, i det andra fallet går mycket pengar till ägare och säljare.

Låt mig ta den enkla frågan först, detta med ett narkotikafritt land. Det låter så klart bra att ett land är fritt från narkotika, samtidigt är det en utopi eftersom människan sedan tusentals år tillbaka har berusat sig med olika substanser för att öka glädjen eller minska sorgen (för att förenkla). Så givet det är det som att sparka sig trött genom att driva linjen om rusfrihet, men tyvärr finns det också en baksida med verksamheter som driver denna linje. När rusfrihet, t ex narkotikafrihet, blir en norm drabbas också de som avviker från normen hårt (kallas stigmatisering vilket jag ofta skriver om), och det kan ses som en social skada som en rusanvändare drabbas av. Och skador kan ibland kräva tröst, vilket leder till cementerat rus, tvärtemot vad som syftet var. Då finns det andra vägar att gå som siktar på att minska skadorna av vårt rusbehov, och det är en väg som jag föredrar. Det om det, detta inlägg handlar om den andra frågeställningen.

13

”Ett narkotikafritt Sverige” påstår sig driva en kampanj, och det gör de kanske. Verksamheten går ut på att de dels har en föreläsare som åker runt i landet och håller föredrag, Börje Dahl från Örebro, som även driver företaget Dahl & Dahl (omsättning 22 miljoner 2011) där ”Ett narkotikafritt Sverige” är ett dotterbolag, dels ger man två gånger per år ut en ”skoltidning” och dels kan skolor ladda ner en ”drogförebyggarpärm”. Denna verksamhet kan företag sponsra och får då t ex sitt namn på hemsidan eller en logga i tidningen etc. Även om verksamheten är ett lönsamt bolag marknadsförs det som en stiftelse på hemsidan och i skoltidningen etc, och det krävs en hel del ”detektivarbete” för att reda ut kopplingarna, vilket säkert är meningen.

I övrigt, i skoltidningen för våren 2013 finns det förutom sedvanliga ”anti-narkotika”-artiklar även ett par artiklar som indirekt marknadsför ett annat av Dahl & Dahls bolag (som f ö drivs tillsammans med en gammal ”12-stegskompis” till mig, från den tiden då jag umgicks i de kretsarna), Spartacus personalhälsa och HR. Varför skolelever ska få läsa om hur man bedriver ”drogsamtal” på arbetsplatser framgår inte, men marknadsföringen är ju smart ur businessperspektiv. Vad det gäller innehållet i materialet har jag inte kunnat läsa det eftersom jag inte kan ladda ner, men jag har läst på ”Ett narkotikafritt Sveriges” blogg (borttagen från hemsidan nu) och det som skrivs där är inte i linje med senaste forskning inom åtminstone en del delområden. Så jag betvivlar starkt att innehållet håller särskilt hög kvalitet i övrigt också.

14Företagen som ska sponsra verksamheten inom ”Ett narkotikafritt Sverige” blir uppringda av telemarketingbolaget Svenska Affärskoncept AB (2011 omsättning 62,8 Mkr och vinst 11,7 Mkr), tidigare var det Pool Media som skötte försäljningen och de båda bolagen har samma ägare. En tid före besöket av Börje Dahl ringer de företagen i den orten/omgivningen och ber om sponsring för att stödja verksamheten mot narkotika i skolorna, och ca 20% går till säljaren som ringer. Summan som säljaren får är exklusive sociala avgifter, dvs närmare 30%, sedan tillkommer pengar till Svenska Affärskoncept och dessutom pengar till Dahl & Dahl, så frågan är om så mycket pengar blir över till ”skolarbetet”… Men det är ju inget som är särskilt nytt för denna konstellation…

Dahl & Dahl är också inblandade i ”Nolltolerans mot mobbing” (drivs genom Dahl & Dahls dotterbolag Preventica). Även den organisationen har en ”turnéplan” och en tacksida till de företag som stödjer verksamheten.  Låt mig gissa att Svenska Affärskoncept ringer åt denna organisation också… För det gjorde de när de hette Pool Media och Nolltolerans hade ett samarbete med Hem och skola, en verksamhet som granskades av bl a IOGT-NTO och Uppdrag granskning.

Något som ”ligger i ropet” nu är ju barn till missbrukare, inte minst IOGT-NTO har ju varit framgångsrika med deras kampanj ”Vart femte barn”, och inte särskilt förvånande har Dahl & Dahl verksamhet även inom detta område, ännu en kampanj, ännu ett dotterbolag. Denna gång heter kampanjen ”Våga börja prata”, och där har man ”vänner” som stöttar ekonomiskt som ska tackas, och dessutom en turnéplan (PDF). Låt mig gissa att upplägget är det samma, säljare ringer före besök enligt turnéplanen, de tackas på hemsidan vid visst belopp, eller i tidningen (bidragsgivare till Pixxi som ingår i Våga börja prata. Upplägget är ju bekant, och förmodligen mycket framgångsrikt lönsamt.

Och svaret på frågan som googlades? Well, bedöm själva… ;).

Gillar du det du läst? Hjälp mig gärna genom att Swisha en liten summa till +46(0)723017517

och

Om du gillade texten - bidra gärna genom att sprida den!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *