Regeringens nya cannabiskampanj

Sprid gärna texten vidare genom att dela på din Facebook-sida mm!
- -

68Så har nyheten som varit ute ett tag hamnat i media i form av DN och AB. Regeringen med Barn- och äldreminister Maria Larsson ska satsa ett antal miljoner på kampanj mot cannabis. Det handlar om att cannabisanvändningen bland unga ökar och det vill regeringen ändra på. Det ansvariga ämnesrådet Maria Renström på socialdepartementet säger till DN att

”Det här blir ingen enkel uppgift”

Nähä. Så förvånande uttalande. Särskilt förvånande är det att man ska använda sig av kampanjen man körde i Skåne – ”Testa dina gränser”. Den drevs då av CAN, Länsstyrelsen, ett antal skånska kommuner och FHI i ett samarbete. När nyheten kom för några veckor sedan var jag i kontakt med FHI för att höra om de utvärderat kampanjen, detta eftersom jag varit väldigt kritisk mot såväl kampanjupplägget som budskapen. Budskapen säger Maria Larsson ska vara ”medicinska och juridiska fakta­argument” , men det räcker inte visar forskningen. De budskap som de använde sig av tidigare i Skåne, åtminstone ett par som jag såg exempel på saknade helt trovärdighet. Och som i alla kampanjer är budskap utan trovärdighet dömda att misslyckas.

I vårvintras kom det dessutom nytt skolmaterial från FHI som skulle hjälpa skolorna i deras arbete mot narkotika, jag tittade på det materialet och jämförde det med forskningen i ämnet, och självfallet fanns det brister i det svenska nyframtagna materialet. FHIs preventiva program följer inte senaste vetenskap. Jag pratade med FHI om det då, och eftersom de beslutat sig för att använda samma upplägg som tidigare lär inte någon förändring ha skett. SÅ det är inte undra på att Maria Larssons ”expert” Maria Renström tycker att det är svårt, det blir dessutom svårare om man använder sig av mindre vetenskapliga metoder.

Den tidigare kampanjen bestod bland annat av debattartiklar i media, lokal annonsering, aktiviteter på Facebook och så hade CANs sajt Drugsmart en särskild avdelning med kampanjnamnet med ett forum (som mest blev legaliseringspropaganda och CAN kan knappast vara nöjda med de svar de lämnat). Som faktakälla om cannabis var det nog ett av de mest patetiska försök till faktakälla som jag sett. Kampanjen ger några slogans (som i fallet med översta bilden, som har extremt tvivelaktig faktagrund och förmodligen inte ses som ett trovärdigt budskap för den som har kompisar som använder cannabis).

Här om dagen släppte EU en studie över hur europeiska ungdomar ser på droger och hur de vill ha information. I topp ligger Internet (64% svarar att det är önskad kanal):

89

Som tvåa kommer sjukvårdspersonal (29%) sedan kommer vänner (28%), föräldrar (23%), polisen (13%), någon från skolan (12%). I botten ligger media med 5% , socialarbetare med 4% och telefonlinje med 2%.

Och om det är så ungdomar vill få information så blir katastrofen i Sverige tydlig när man ser hur många som fått information på det sätt som de vill få information:

90

Vi är som vanligt bland de sämsta. Men vi ligger iaf på plats tre på listan över länder där ungdomarna svarar att de inte fått någon information alls!

Det är bara att hoppas att FHI och regeringen tänkt om och inte gör som regeringen aviserat, kör en repris på pilotsatsningen (märkligt att regeringen säger att den är utvärderad när FHI för ca två veckor sedan svarade att den inte är det). Det finns mycket de skulle kunna göra om och göra rätt…

Gillar du det du läst? Hjälp mig gärna genom att Swisha en liten summa till +46(0)723017517

och

Om du gillade texten - bidra gärna genom att sprida den!

0 reaktion på “Regeringens nya cannabiskampanj”

  1. Verkar som att kampanjen har startat och även i denna narkotika-fråga är KRIS med i spelet.

    http://www.dn.se/nyheter/sverige/jim-glommer-nycklarna-och-mobilen-varje-dag

    Vad som däremot är lite obehagligt (av två skäl, det första är om man verkligen ska arbeta som psykoterapeut om man har denna syn på sina patienter? Det andra, nivån på argumenten för att man inte ska testa Cannabis, likheten till argument som; ”Hur långa meningar tror du att en cannabismissbrukare klarar av att förstå?” är inte långt bort i mina ögon) är hur psykoterapeuten Lars Ögren uttalar sig i artikeln; ”– De har en massa oljor och skit som sitter kvar i hjärnan. Det tar upp till ett år för dem att komma i kontakt med sina känslor. Som terapeut blir man tokig – de bara sitter där helt avstängda med samma gnälliga automatiska tankar.”

    1. Tack för att du uppmärksammade mig på den artikeln! Har bloggat om det separat, som du kanske sett. Vidrigt.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *