Örebros järnväg

Jag skrev om Hallsberg och dess socialchef igår utifrån den här artikeln i ETC. I artikeln framkommer också något som är intressant; hur mycket en järnväg betyder för chanserna att överleva. Örebro delas av järnvägen. På ena sidan järnvägen tillhör befolkningen socialkontor väster och på andra sidan socialkontor öster. Jag har bott på båda sidorna och var med om det intressanta att flytten över järnvägen innebar att min historik med socialtjänsten ”raderades ut”, och så kan man ju också organisera social välfärd.

Det intressanta med järnvägen i Örebro är att det framkommer i ETC-artikeln att på ena sidan järnvägen avslogs förra året ett par ansökningar om hjälp med missbruksproblem, på andra sidan järnvägen avslogs närmare 20. Av detta kan man dra slutsatsen att antingen är missbrukarna på ena sidan järnvägen mycket bättre på att reda ut sin livssituation utan samhällets hjälp, eller så är socialsekreterarna på kontoret för ena sidan av järnvägen mycket sämre på att göra utredningar, eller så är politikerna i socialnämnden på ena sidan järnvägen mer solidariska än på andra sidan. Klart är att uppenbarligen har en järnväg stor betydelse för vilja chanser man får i livet. Enligt min syn borde det inte fungera så.

Om du gillade texten - bidra gärna genom att sprida den!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *